Checklist veilig varen met een snelle motorboot

Checklist veilig varen met een snelle motorboot

  • 23-04-2017

Het onvoorbereid varen met een snelle motorboot is levensgevaarlijk. Veel ongelukken op het water gebeuren door onvoldoende voorbereiding. Het is daarom van groot belang om voor iedere afvaart een aantal zaken te controleren. Wij hebben hier een handige checklist van gemaakt. Onder ieder punt leggen we kort uit waarom dit zo belangrijk is.

De punten staan op de meest handige volgorde van uitvoeren. Het kan uiteraard per situatie verschillen in welke volgorde je de controles uitvoert. Is één van onderstaande punten niet goed geregeld? Zorg er dan eerst voor dat het wordt opgelost voor er gevaren wordt. Zo voorkom je problemen tijdens het varen en kun je met een gerust gevoel uitvaren.

  1. Bekijk de weersverwachting
    Op het water ben je kwetsbaar. Zorg er daarom voor dat je kort voor de afvaart de weersvoorspelling bekijkt. Hoe hard waait het? wordt er regen of onweer voorspeld? Bepaal of het verstandig is om uit te varen. Het weer kan er op het eerste gezicht goed uit zien. Dit kan echter snel omslaan. Zorg ook voor passende kleding bij het weertype.
     
  2. Benodigde documenten
    Voor het varen met een snelle motorboot zijn een vaarbewijs en het registratiebewijs van de boot altijd verplicht. Aanvullende documenten zoals een marifooncertificaat of het BPR kunnen ook noodzakelijk zijn. Zorg dat alle benodigde documenten aan boord aanwezig zijn.
     
  3. Controleer de reddingsvesten
    Zorg dat er voor iedereen een reddingsvest aanwezig is. Bekijk of de vesten niet beschadigd zijn en kijk in de handleiding voor andere controlepunten. Dit verschilt per type vest. Controleer bij opblaasbare vesten ook of de CO2 cilinder past bij het reddingsvest. Het is niet in alle gevallen verplicht om een reddingsvest te dragen. Een reddingsvest werkt alleen als je hem draagt. Daarom raden wij het sterk aan om altijd een reddingsvest te dragen op een open motorboot.
     
  4. Schade of lekkage aan de boot
    Bekijk de boot van buiten en van binnen. Is er schade of brandstoflekkage? Ligt de boot recht in het water? Is de schroef van de motor niet beschadigd? Indien het een RIB betreft: is de tube voldoende op druk?
     
  5. Noodzakelijke veiligheidsmiddelen
    Wij raden het aan om de volgende veiligheidsmiddelen aan boord te hebben: het anker, een goedgekeurde brandblusser (minimaal 2kg), noodfakkels en een EHBO-kit. Controleer ook de houdbaarheid van de noodfakkels en EHBO-middelen. Ook is het handig om voldoende fenders, stootwillen en lijnen aan boord te hebben. En een radarreflector voor als er op zee of op de Westerschelde wordt gevaren.
     
  6. Voldoende brandstof
    Zorg dat er voldoende brandstof aanwezig is voor de te maken vaartocht. Bereken van te voren hoeveel brandstof je nodig zal hebben. En neem minimaal 1/3e deel extra als reserve.
     
  7. Stuurinrichting
    Je moet er niet aan denken dat je stuurloos op het water drijft. Het is daarom belangrijk om de stuurinrichting te controleren. Stuur helemaal naar links, en vervolgens helemaal naar rechts. Kijk of de buitenboordmotor netjes mee draait. Dit moet soepel gaan.
     
  8. Dodemanskoord
    Het dragen van het dodemanskoord (kill cord) is van levensbelang. Start de motor en controleer of het dodemanskoord werkt. Draag het dodemanskoord bij voorkeur strak om je been. Zorg ervoor dat er een reserve koord binnen handbereik aanwezig is. Indien de schipper overboord valt, kan de boot weer worden gestart met dit reserve koord.
     
  9. Koelwater
    Als de buitenboordmotor is gestart dan is er een constante straal koelwater zichtbaar vanuit de motor. Dit kan een paar seconden duren nadat de motor is gestart. Indien het koelwater niet zichtbaar is koelt de motor niet goed en zal hij uit slaan wanneer de motor te warm wordt. Hierdoor kan schade aan de motor ontstaan.
     
  10. Motoronderhoud
    Zorg dat de motor regelmatig wordt onderhouden. Controleer (of laat controleren) op het peil van olie en het koelwatersysteem, de staat van de accu en de brandstoffilters, inclusief de brandstof waterafscheiders.